איך לבנות הרצאה בסטנדרטים של הרצאות TED?
איריס יוגב, מייסדת ושותפה בחברת Speaxit. יועצת ארגונית, מאמנת בכירה ומומחית בפיתוח תוכן להרצאות.
טיפים מהקרביים של הפלטפורמה הנחשקת בעולם להרצאות.
רוב האנשים שאני פוגשת, חושבים שבניית הרצאה זו משימה יחסית קלה, לא מורכבת.
מה הבעיה, נכתוב את האני מאמין שלנו, נוסיף קצת תמונות ונלמד את האנשים מה הם צריכים לעשות.
אז זהו שלא!
בהכנה לאירוע TedXJaffaWomen שהתקיים ב- 4.12 שיתפו אותנו חלק מהדוברות שהן לא האמינו כמה עבודה דרושה על מנת להגיע להרצאה ברמה גבוהה. הם כתבו קרוב ל- 40 גרסאות עד שנסגרו על הטקסט.
הרצאה של מקסימום 18 דקות דורשת זיקוק מסרים ומיקוד שדורש המון עבודת הכנה על מנת להעניק ערך לקהל, אין זמן לטעויות.
שנים אני חוקרת בעבודה מעשית את החיבור של המרצה עם הקהל. אני נפעמת בכל פעם מחדש, מהרגע בו העיניים מרוכזות, האנשים לא זזים ואפשר ממש לדמיין את הרעיונות החדשים שנטמעים במוחם או פותחים להם את התודעה, את ההזדהות עם המרצה שמובילה לרצון לשינוי, ההתרגשות וההשראה שהיא מילה נדושה אך כל כך נכונה.
כיצד לבנות הרצאה?
תגדירו את המסר המרכזי שלכם במשפט, מה התמה המרכזית של ההרצאה שלכם? מה הדילמה? נסו להגדיר אותה כמה שיותר במדויק.
תכתבו את כל הסיפורים שקשורים לתמה, תכתבו אותם בזמן הווה כאילו הם קורים עכשיו, תספרו את הסיפור ולא על הסיפור.
תסמנו משפטים קצרים שקל לזכור אותם, שמעבירים ומחזקים את התמה.
מה שלא תומך בתמה לא נכנס להרצאה.
תשמרו על קצב, ואנרגיה גבוהה.
איך מתחילים?
תהיו יצירתיים בפתיח,תכניסו את הקהל ישר לסיפור שלכם.
בלי הקדמות והסברים, תחשבו מה יגרום לאנשים להיתקע עם היד בקופסת הפופקורן כמו בתוך סרט מתח.
אחרי הפתיח תציגו את עצמכם,
הקהל מוטרד! אנחנו רוצים לענות לקהל על השאלה למה להקשיב לנו ומי אנחנו בכלל?
תציגו את עצמכם באופן שרלוונטי לנושא, לקהל שבכא לשמוע אתכם, שייתן תשובה למה דווקא אתם מדברים אליו,ושיענה על השאלה למה כדאי להקשיב לכם.
איך מסיימים?
בסגיר אנחנו רוצים לתת משהו במתנה לקהל, ערך שירכז למשתתפים את המסר, משהו שהם יוכלו לקחת הביתה. אתם רוצים לבנות הרצאה שיספרו עליה ביום שאחרי בבית.
השבוע אחרי חודשים של עבודה מאומצת באירוע של TEDXJaffaWomen כחלק מצוות תוכן והפקה, הזמנתי את המשפחה שלי לאירוע.
בשבת בארוחת הצהריים שאלתי כל אחד איך היה לו? מה הוא אהב ומה הוא לקח? ניתחנו כל הרצאה כדי להבין מה עורר אותם וגם הם שיתפו את מה הם פחות אהבו.
אנשים שונים אוהבים הרצאות שונות ולכן חשוב להגדיר את קהל היעד שלכם.
אין נושא שמתאים לכולם, לכל אחד יש קהל יעד שממוקד ונכון עבורו , אם אתם לא יודעים מיהו תחשבו למי אתם יכולים לתת הכי הרבה ערך.
מה עושה את ההבדל?
כמו בחיים הכל מתחיל ונגמר באימונים, אימונים, אימונים ואימונים אין קיצורי דרך!
ללמוד את הטקסט בע"פ ,להתאמן עם המצגת.
כן מצגת,לא מצגת?
בגדול אני בעד, מצגת יכולה לתמוך ולחזק את המסר, לגרום לאנשים להרגיש, להדגיש את המסרים שאותם אנחנו רוצים להדגיש.
להתחבר לטקסט
אחרי שלמדתם בעל פה, אתם כבר לא צריכים להיות עסוקים בטקסט זה הזמן לחבר את הלב והרגש, להרגיש את הסיטואציות שאתם מדברים עליהם, לשים לב לטון הדיבור שמותאם רגשית לתוכן. אל תפחדו להרגיש.
תזכרו, הקהל בא כי הוא בחר, הוא בעדכם הוא בא לקבל ואתם לתת.
האנשים שם בחוץ רוצים לקבל מכם אהבה, הם רוצים את המתנה שיש לכם להעניק, תשאלו את עצמכם למה אתם רוצים לספר את הסיפור שלכם, מה זה ייתן להם.
רגע לפני העלייה לבמה
תשכחו את הטקסט, תנשמו ותתחברו לעצמכם.
תזכרו למה אתם עומדים על הבמה? מה באתם לתת?
תחשבו על מה הקהל יודה לכם בסוף ההרצאה .
נ.ב חשוב לזכור לנשום! תנשמו בין משפט למשפט…
אני בחזרה הגנרלית, צילום: לירון כהן אביב