fbpx

בין סאטירה והומור לרעיון מבריק:

ראיון עם מיקה אלמוג

איך לוקחים נושא גדול – מושג כללי שיש מאחוריו היסטוריה שלמה, תרבות מגוונת, תיאוריות ומחקרים ויוצרים ממנו הרצאה שבאמת נותנת ערך, שמגרה לדעת עוד, שמעוררת את אותו ניצוץ בעיניים של הצופים, שמסמל שגלגלי ההשראה כבר פועלים? השאלה הגדולה הזו עומדת בבסיס שתיים מהרצאותיה של מיקה אלמוג, עיתונאית, סופרת, עורכת תוכן, בעלת טור, סאטיריקנית ואפילו שחקנית.

ההרצאה הראשונה, "תקשיבו זה מצחיק" עוסקת בהומור, השנייה "ספרו לי על זה" עוסקת ברעיונות ובפיתוח רעיונות. המושגים הגדולים האלו הופכים תחת ידיה לסיפור משעשע, מלא בתוכן, עשיר בתובנות ובעיקר – להרצאה שאי אפשר להתעלם ממנה, כזו שבמהלכה לא מורידים את העיניים מהמרצה.

איך לוקחים מושג גדול כל כך כמו "הומור" ובונים סביבו הרצאה?

"הומור הוא אכן נושא מאוד מאוד גדול, שלא לומר ענק. צחוק נוכח בחיינו מינקות, וקשור לכל דבר שקורה בחיים הפרטיים שלנו ובחברה שבה אנחנו חיים. אפשר להתייחס אליו בכל מיני דרכים – דרך עיסוק בז'אנרים, בתקופות, ביוצרים ויוצרות ועוד, אבל היה לי חשוב לגשת לנושא הרחב הזה בצורה נהירה ונגישה, ולכן בניתי את ההרצאה סביב שני צירים מרכזיים, שכל אחד מהם מפורק לתתי נושאים", מספרת מיקה על ההרצאה "תקשיבו זה מצחיק"

"הציר הראשון הוא רגש – הומור ככלי לביטוי ולעיסוק באהבה, זוגיות, מיניות וחיי משפחה, והציר השני הוא מחשבה – הומור ככלי לביטוי ולעיסוק במחאה, שינוי, מאבקים והעברת מידע".

למי מיועדת בעינייך ההרצאה?
"לכולם, כי הומור הוא חלק מהחיים של כולנו, ולכן ההרצאה מעניינת גם כהעשרה כללית. אבל היא בהחלט מתאימה גם למי שמחפש/ת דרכים פרקטיות לעשות שימוש בהומור – בעבודה, במשפחה, בחיים בכלל. בעוד שאני לא חושבת שכולם מצחיקים ומצחיקות באופן טבעי, אני מציעה שיטות לשימוש בהומור שיכולות לשמש גם את מי שזה לא "בדם שלו/ה""

מה המסר העיקרי שאיתו היית רוצה שאנשים ילכו הביתה מההרצאה?
"שהחיים מעניינים וטובים יותר כשאנחנו מחייכים וצוחקים. שהומור מייצר גם הנאה אבל גם קשב וחיבור, ושזה כלי שיכול לשמש כל אחד וכל אחת".

איך בחרת את הדוגמאות והסיפורים שישולבו בהרצאה ואילו תגובות את מקבלת לאחר ההרצאה מאנשים שונים?
"אחת התגובות שהכי משמחות אותי היא כשאנשים מתייחסים לדברים שאמרתי על חומרים שמוכרים להם היטב – למשל ההתייחסות שלי לדמויות ב"ארץ נהדרת" – ואומרים שהבאתי זווית שלא חשבו עליה, ושהצפייה והחשיבה שלהם תהיה עשירה יותר".

מיקה, שכותבת היום טור אישי ב"שבעה ימים" של ידיעות אחרונות ובעבר כתבה בעיתון "הארץ", זכורה לקהל הרחב בעיקר בזכות טורי הוואסטאפ הפופולריים שלה, הכוללים את הלהיט "גן פשוש" ואת הטור ההומוריסטי "בחני את עצמך".

בעבר שימשה גם עורכת ראשית וכותבת של המדור הסאטירי של עיתון הארץ "באנה באנה – נשים מתפרעות על עמוד", שעסק בענייני היום וקידם בין היתר גם אג'נדה פמיניסטית והומור נשי. ספר הביכורים שלה, "ציפייה", בהוצאת כנרת זמורה ביתן, זכה להצלחה רבה והפך גם הוא לבסיס להרצאה נוספת, שעוסקת בספר ומשלבת סיפורים מתוכו.

לצד הכתיבה, עסקה מיקה בעריכה טלוויזיונית, כשהיא עומדת מאחורי שולחן העריכה של תכניות כמו "ארץ נהדרת", "משחק מכור", "קצרים", "לצחוק או למות" עם גורי אלפי ואחרות.

במשך שנתיים הייתה מיקה אחראית על תכניות תוכן מתוסרט במחלקת הפיתוח של "רשת" בערוץ 2. כמו כן הקימה וניהלה את מחלקת התוכן של "ארמוזה פורמטס", שם הייתה אחראית לפיתוח ומכירה של פורמטים ישראליים שנמכרו לעשרות מדינות בעולם.

מיקה לימדה פיתוח תוכן בבית הספר לקולנוע "סם שפיגל" וכתיבה ב"סדנאות הבית" של אשכול נבו ואורית גידלי. כשחקנית מופיעה מיקה בתפקיד הסוכנת של יהודה לוי בסדרה "איש חשוב מאוד" (שעונתה השנייה צפויה לעלות לאוויר באוקטובר 2018), בסדרה "להיות אתה" ועוד.

ארבע ההרצאות שאיתן היא מתחברת לקהל פנים מול פנים, מציגות את הניסיון, התובנות, המילים והסיפורים שצברה במהלך השנים הרבות בהן היא עוסקת ביצירה, מכל תחומיה.

"המכנה המשותף בין כל ההרצאות הוא כמובן הנסיון האישי שלי והידע שצברתי בכמעט 20 שנות עבודה ויצירה מאוד מגוונת", היא אומרת.

"תמיד יש לי המון דברים להגיד והאתגר בבניית ההרצאה היא להצליח לסנן, להשאיר את מה שהכי מעניין ורלוונטי, ולהעביר את המידע בצורה שגם מבדרת וגם מעשירה. הנסיון מלמד שמה שמאפשר את זה הוא מבנה ההרצאה – ציר מרכזי שאני מציגה בפתח הדברים וההרצאה מתנהלת סביבו, וכמובן החומרים הנלווים – מצגת עשירה, דוגמאות מגוונות ומעניינות, והכי חשוב – תקשורת עם הקהל".

"אני מקפידה להיות מאוד נוכחת בחדר – אני אף פעם לא רצה על הרצאה באוטומט. ואין דבר כזה 'להפריע לי' – אני גם מקפידה להגיד את בפתח ההרצאה. אני תמיד שמחה לענות על שאלות ולשמוע תגובות מהקהל, בכל שלב של ההרצאה".

"ספרו לי על זה", הרצאת הדגל השנייה של מיקה, עוסקת ברעיונות ופיתוחם. עוד נושא רחב שמובא אל הבמה דרך השפה המיוחדת, הסיפורים והתובנות שצברה לאורך השנים הארוכות בהן היא עוסקת בחיבור בין רעיונות יצירתיים, מדיות ופלטפורמות ובין הקהל שצופה ועושה בהן שימוש.

"רעיונות הם בהחלט הנכס הכי חשוב שיכול להיות לאדם. העניין הוא שרעיון – גם אם הוא מצוין – הוא רק ההתחלה. ויש אתגר ענקי כשמנסים להעביר את הרעיון – להרבה אנשים זה מרגיש כמו יער צפוף וחשוך", היא מסבירה.

"ההרצאה מאוד מאוד מובנית וסופר פרקטית – היא מחולקת לשלושה חלקים שאותם אני מציגה בפתח דבריי, ואז מתקדמת מהחלק הראשון לשני לשלישי, ועוסקת בצורה מאוד סדורה בכל מה שקשור בהעברת מסר בצורה אפקטיבית – החל ממהכנות לפני ועד לרגעים שאחרי, דרך כל הבחירות שצריך לעשות בדרך מבחינת תוכן וגם מבחינת אחד המרכיבים החשובים ביותר – תקשורת עם הקהל והכל מוגש כארגז כלים שכל אדם בקהל יוכל בהם לעשות שימוש".

למי מתאימה ההרצאה? מי קהל היעד שלה?

"ההרצאה מיועדת לכל מי שצריך וצריכה לעמוד מול קהל ולהעביר רעיון או מסר. זה יכול להיות כל דבר מהרצאה או פרזנטציה במקום העבודה, ועד לנאום חשוב באירוע משפחתי".

"זו הרצאה שתמיד מציפה המון שאלות תוך כדי, ואני כל כך שמחה לענות כי לא פעם השאלות מאתגרות אותי לחדד נקודה או להאיר עוד פינה או שלב בתהליך, וכך יוצא שגם אני לומדת משהו חדש".

עוד פרטים על הרצאותיה של מיקה אלמוג והזמנת הרצאה – תוכלו למצוא כאן

תגיות: