fbpx

בדרך אל האושר: ראיון עם שירלי יובל

רשימת התארים של שירלי יובל משקפים אולי יותר מכל, עוד לפני שאנחנו מתיישבים לשמוע את ההרצאה שלה על אושר וחשיבה חיובית, איך האושר הופך לגמרי לשליחות.

יובל, בעלת M.A בפסיכולגיה קלינית, היא מטפלת, מרצה במרכז הבינתחומי ובקתדרה ומנחת סדנאות. היא מגיעה עם ההרצאות שלה, ביניהן הרצאת הדגל "מדד האושר", לחברות הגדולות במשק, שם היא מספרת למנהלים ולבכירים איך לשלב את עקרונות הפסיכולוגיה החיובית בהתנהלות היומיומית.

הנושא הזה, סיפק לה השראה לכתיבת סדרת רבי המכר שכתבה יחד עם ד"ר טל בן שחר, "גיבורים אמיתיים" שמסביר בצורה נפלאה איך פסיכולוגיה חיובית מניעה את הגלגלים הנכונים בדרך להגשמה עצמית.

שאלנו את שירלי על ההרצאה, על המדע מאחורי האושר ועל פסיכולוגיה חיובית – מושג שהופך מוכר יותר ויותר בקרב מנהלים ובכירים – בארץ ובעולם.

מהו בעצם המדע של האושר?

המדע של האושר הוא זרם מדעי חדש יחסית, שנוסד בשנת 1998 ומטרתו לחקור מה עוזר לבני אדם לתפקד בצורה הטובה ביותר – מבחינה קוגניטיבית, רגשית, פיזיולוגית, נוירולוגית. למעשה בכל היבט של התפקוד שלהם.

במשך שנים רבות עסקה הפסיכולוגיה בעיקר בצד ה"אפל" או הקודר של החוויה האנושית. כשסיימתי את לימודי התואר השני שלי בפסיכולוגיה קלינית, זה היה כמעט מגונה לדבר על אושר במסדרונות של החוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת תל אביב.

היום כבר יש לנו גוף מחקרי מבוסס ועצום שמוכיח ומלמד אותנו איך אפשר לעצב את חיינו יותר לטובה, להכיר ולמפות את החוזקות שלנו, להפעיל את מערכות ההרגעה והויסות העצמי שיש בתוך כל אחד מאתנו ולהתמודד יותר ביעילות עם האתגרים שלנו כבני אדם ועם האתגרים של העידן הנוכחי והמערבי שבו יש יותר ויותר מצוקה וסבל נפשי.

 

איך מביאים אל הבמה מושגים גדולים כל כך כמו "פסיכולוגיה חיובית" או "מדע האושר"?

המטרה שלי בהרצאות ובסדנאות היא להנגיש את החומר המבוסס מחקרית והעמוק – בשפה פשוטה ויישומית, כך שאנשים יוכלו לחזור הביתה או לבוא למחרת למשרד ולהתחיל לשנות, לאמץ הרגלים שלפעמים הם קטנים אבל עושים שינוי גדול.

בהרצאות אני מספרת הרבה סיפורים אמתיים מהחיים, אלה תמיד הדברים שנוגעים ומתחברים לאנשים. אמנם מאחורי הדברים שלי יש תמיד מחקר, סטטיסטיקה, הוכחה מדעית, אבל בסופו של דבר כשאנחנו מקשיבים עם הלב, כשאנחנו מזהים את עצמנו או את ההתמודדויות שלנו בתוך סיפור על מישהו אחר – אז אנחנו גם נפתחים לשמוע מה יש לתחום הזה לתת לנו.

את מרצה לא מעט מול מנהלים ובכירים, מדוע חשוב בעיניך לשלב שאלות על אושר ופסיכולוגיה חיובית בחקר עולם העבודה היום?

בהקשר של עולם העבודה, או המקצוע שלנו – שאלות על אושר הן קריטיות כיון שאנחנו מבלים את רב שעות הערנות והחיוניות שלנו בעבודה. בסופו של דבר, איכות היומיום שלנו, איך שאנחנו מבלים את רוב שעות השבוע – קובעים את איכות ה"חיים" שלנו.

מנהלים וארגונים מבינים יותר ויותר שהרווחה הנפשית של העובדים – משפיעה מאד על התפקוד שלהם בסביבת העבודה.

מחקרים מוכיחים באופן חד משמעי שככל שאנשים מאושרים יותר – הם גם עובדים טובים יותר. הם יותר יעילים ומחויבים למקום העבודה, הם מרגישים יותר שייכות ותחושת הזדהות עם הארגון. הם נעדרים פחות, ונוטים להתמיד בעבודה לאורך זמן. הם מנהלים מערכות יחסים טובות יותר עם העמיתים שלהם ועוד דברים טובים רבים.

האם אושר ופסיכולוגיה חיובית חשובים למי שרוצה להנהיג? למנהלים למשל?

רוב המנהלים והארגונים אינם מודעים לכך שדיכאון הוא גורם מרכזי להיעדרות ולאי תפקוד עובדים, הרבה יותר מאשר צינון ומחלות שפעת החורף למיניהן.

בעיני פסיכולוגיה חיובית היא "רפואה מונעת", שילוב של פרקטיקות מעולם הפסיכולוגיה החיובית בתוך ארגונים וחברות תורמים לחיסון האנושי כנגד תופעות של חרדה ודיכאון.

ברור שמקומות העבודה אינם מרכזים לטיפול בבריאות הנפש, אך מנהלים שמבינים שכדאי להם להשקיע בבניית הכוחות המנטאליים של העובדים – רואים מהר מאד תוצאות חיוביות בן ברמת הפרט והן ברמת האקלים של החברה.

מהם הכלים שמנהל או מנהיג בארגון יוכלו לקבל דרך ההרצאה?
מנהל הוא אדם שצריך להניע את העובדים שלו, לעזור להם לתפקד בצורה האופטימלית – על מנת להוציא מעצמם את הטוב ביותר.
במובנים רבים מנהל טוב הוא אדם שיודע לגדל אנשים. קשה מאד לגדול כאשר אתה מרגיש שקוף, או לא ראוי או לא מוערך, או תחת ביקורת מתמדת.
בהרצאות בסדנאות שלי למנהלים, אני מתארת מה עוזר לבני אדם לגדול, ומסבירה את הצורך האנושי הבסיסי של כולנו – לחוש שרואים אותנו, לחוש מוערכים ומשמעותיים, להרגיש שמקשיבים לנו. כל אלה תורמים לתחושת השייכות שלנו. תחושת שייכות של אדם לארגון בו הוא עובד מעלה באופן ניכר את המוטיבציה שלו ומכאן גם את התפוקות שלו.

לפרטים והזמנת ההרצאה של שירלי יובל – "מדד האושר" לחצו כאן

 

תגיות: