fbpx

איך ייראה עולם העבודה שלנו בעתיד?

עם השאלה הגדולה הזו עולה נירית כהן על הבמה ומרצה בפני בכירים בכל ענפי המשק, מנהלים ועובדים, סטודנטים ותלמידים בתחומי הניהול ואת השאלה הזו, היא ממשיכה לחקור דרך ההרצאה והמפגש עם המשתתפים בה ודרך סדנאות, ייעוציים אסטרטגיים ,כתיבת תכנים ועוד.

נירית מומחית בעולם העבודה העתידי, מרצה, יועצת אסטרטגית מבוקשת ומי שכיהנה כדירקטור משאבי אנוש באינטל העולמית וכסמנכ"ל משאבי האנוש של אינטל ישראל וכיהנה במשך שנים בתפקידים בכירים שונים ומגוונים.

במשך מעל ל-25 שנה היא חוקרת ולומדת את ההתפתחות הטבעית של עולם העבודה. כמי שחיה את התחום במשך כל כך הרבה שנים היא מרצה ומלווה מנהלים על עולם העבודה המשתנה והתהליכים הדינמיים שאנחנו נחשפים אליהם כל הזמן.

את התובנות שלה היא יוצקת למאמרים ופוסטים בבלוג הפופולרי שלה, שמופיע גם כטור קבוע בעמודי החדשות של עיתון גלובס. במאמריה היא מנתחת את המגמות שמאפיינות את עולם העבודה היום ומחברת אותן אל האסטרטגיות הנחוצות למנהלים בארגונים ובחברות גדולות.

מתוך שנות הניסיון הרבות והמחקר שניהלה בנושא, היא עונה על שאלות כמו איך תראה עבודה בעולם הזה, מה יהיה תפקידו של עובד, מיהו מנהל ואיך יפעל ארגון. שאלות אלו מתחברות באופן ישיר לכל אחד ואחת מאיתנו שמתמודדים עם שאלות על פיתוח יכולות אישיות, התפתחות מקצועית, בחירה וניהול קריירה.

מבין הרצאותיה לארגונים, ההרצאה שנקראת "קריירה בעולם החדש: [email protected]" סוקרת את השינויים העוברים על עולם העבודה ואת ההשלכות על ניהול הקריירה שלנו. היא עונה על שאלות חשובות כמו איך השתנה מסלול הקריירה, כיצד לתכנן ולנהל את הקריירה בעולם המתפתח בקצב מואץ ואילו יכולות נותנות לנו יתרונות על הטכנולוגיה.

 

ספרי על הדרך לנקודה המקצועית בה את נמצאת היום?

התחלתי את דרכי ככלכלנית הראשונה במרכז הפיתוח של אינטל חיפה לפני 27 שנים. הגעתי אחרי תואר שני בכלכלה ישירות לארגון. אחרי כמה שנים, מנהל הכספים עבר להיות סמנכ"ל משאבי אנוש של אינטל ישראל וביקש ממני לבוא לעשות פרויקט כלכלי זמני. כל השאר היסטוריה.

מאז עשיתי קריירה מדהימה ברוב תחומי משאבי אנוש עד כדי Relocation במטה החברה בארה"ב ממנו חזרתי לתפקיד סמנכ"ל משאבי אנוש של אינטל ישראל, בו שירתתי כעשור. במהלך השנים הובלתי מספר רכישות גדולות של אינטל בעולם ובשנים האחרונות ניהלתי יחידת יעוץ אסטרטגית במרחב אירופה של החברה.

 

איך הגעת לעסוק בעולם העבודה העתידי ומה לקחת מהנושא לניהול הקריירה שלך?

כסמנכ"ל משאבי אנוש התפקיד שלי תמיד היה להסתכל קדימה ולהכין את הארגון למה שעשוי להופיע, להכין תשובות לשאלות שלא נשאלות, לפעמים לייצר את השאלות.

 

בשנת 2010 הובלתי תהליך ליצירת תמונת העבודה לשנת 2020, כדי שנדע מה צריך לעשות בעשור הקרוב ולהתכונן לשם. העשייה הזו הפכה במהרה לתחום שאני מושקעת בו הרבה מעבר לעבודה והולידה עם הזמן את הבלוג שלי ואת העשייה המוכרת שלי בתחום.

מתוך רצון להתנסות, לא רק לדבר, על העולם החדש, אני כבר כמה שנים עושה כמה דברים במקביל ולומדת איך זה לעבוד בעולם שבו אתה גם שכיר, גם עצמאי וגם מתנהל בסביבה משתנה כל יום מחדש.

 

מדוע בחרת להתמקד דווקא בנושא זה? ומה הכי חשוב לך להעביר בנושא הרחב של עולם העבודה העתידי?

במישור המקצועי, אני מאמינה בלתכנן קדימה, בלדעת לשאול שאלות לפני שהן נשאלות, להכין אפשרויות לפני שהן הופכות לצורך דחוף.

במישור האישי, כולנו נחיה בעתיד ומאחר והוא משתנה בקצב יותר מהיר מאי פעם, אני מאמינה בצורך להיות מוכנים. הקריירה היא חלק מאד משמעותי מהחיים שלנו והבעיה היום היא שמסלול חיי הקריירה השתנה ומה שאנחנו מצפים שיקרה הוא לא מה שיקרה.

ההבנה הזו, שבאמצע החיים נמצא את עצמנו צריכים לעשות שינוי הובילה אותי לתכנן מסלול המראה ארוך, כזה שיעזור לי להבין מה הערך שאני מביאה, מי יכולים ליהנות ממנו לו ואיך הם ידעו שהוא קיים?

את המסע הזה, הן המקצועי והן האישי, ליוויתי בבלוג שהפך פופולרי כי המסע הזה הוא מסע של כולם, אנחנו פשוט נמצאים בשלבים שונים בתהליך.

 

מהם הערכים שחשוב לך להעביר בתוך ההרצאה ושמשקפים את הדעה שלך על נושא עולם העבודה, עם איזה מסר מרכזי את רוצה שיצאו המאזינים מההרצאה שלך?

בעולם החדש כבר אין יותר חלוקה בין שנות לימודים לשנות עבודה שבסופן שנות פנסיה. בשביל היציבות התעסוקתית אנחנו צריכים היום להישאר רלוונטיים בשוק התעסוקה וזה אומר כל הזמן להכשיר את עצמנו בעולמות החדשים שנושקים למקצוע שלנו, להוריד עוד משוט למים ולא לסמוך על תפקיד וארגון.

אנחנו צריכים לדעת שהיום הזה יגיע, היום בו נצטרך לעשות שינוי, ולהתכונן אליו. ולא לשכוח לחלום, באמת לחלום, להרשות לעצמנו לבנות את העתיד על סמך החלומות מבלי לפסול אותם מראש על קרקע המציאות.

בעולם החדש יש הרבה גמישות. זה קשה לנו, כי זה דורש ניהול ובחירות. אבל זה גם מביא אתו הזדמנויות שלא היו לנו פעם ופותח פתח לחלומות גדולים.

 

ספרי קצת על תהליך העבודה על ההרצאה. מאיפה התחלת? מה עמד מול עינייך כשבנית את ההרצאה?

התחלתי בשנים של התנדבות. תפקיד סמנכ"ל משאבי אנוש של אינטל ישראל, חברת ההי טק הגדולה ביותר במשק, המעסיק הפרטי הגדול ביותר במשק, שנים מקום ראשון בחברות שהכי טוב לעבוד בהם, זהו תפקיד שמקבל המון בקשות לשיתוף בידע. התרבות ממנה הגעתי דגלה בשיתוף, בבניה של המשק כולו ולא רק של הארגון. אז הלכתי לאן שביקשו, במיוחד במדינה, משרדי ממשלה, צה"ל.

עם הזמן למדתי מה לחדד, מה המסרים, מה הפערים, איך אני יכולה להאיר את כל מה שמשתנה סביבנו אבל גם להוריד את זה לקרקע, לגעת ב"מה עושים עם זה" הן במישור של אנשים והן אצל מנהלים, ארגונים, מוסדות. מכאן ההמשך הגיע לבד כי כשאנחנו ברורים עם הערך שאנחנו מביאים, גם מי שזקוק לו שומע.

 

בעינייך, למי מיועדת ההרצאה?

אני לומדת על הערך של התכנים שלי מהקוראים והשומעים שלי. חידדה לי את זה מישהי שאמרה לי פעם "מה שאני אוהבת בחומרים שלך זה שאת לא רק מסבירה מה קורה אלא גם מסבירה מה עושים עם זה".

ההרצאה שלי תמיד מתחילה בסקירה של כל מה שמשתנה היום בעולם, כולל דוגמאות רבות מתחומים שונים. ואז היא משתנה על פי קהל היעד ויכולה לעסוק בהשלכות על קריירות, בהשלכות על ניהול, בהשלכות על חינוך, בהשלכות על מוסדות שונים.

 

שתפי בסיפור קטן שקשור להרצאה – פידבק שקיבלת, סיפור מעניין ששמעת ממנהל שהגיע להרצאה ואיך ההרצאה השפיע עליו וכו'.

מאחר ובעולם החדש מוניטין הוא כלי חשוב מאד, אני מקשיבה כל הזמן למה שאנשים אומרים לי על הערך שאני מביאה כדי להבין ולוודא ששם אני ממשיכה לפעול.

אחד המשובים המשמעותיים ביותר שקיבלתי במסע האישי שלי היה מיועצת שקראה לי שוב ושוב, כל פעם למשהו אחר, אפילו כאלה שעוד לא עשיתי.

פעם אחת, כשהיא ביקשה ממני להצטרף ליום דיון אסטרטגי בהנהלה שאלתי אותה למה? למה היא רוצה אותי שם כשותפה, לא רק כמרצה. התשובה שלה עזרה לי לחדד את הערך שהעשייה שלי מביאה בארגונים. היא אמרה לי שאני מביאה שילוב ייחודי שמצד אחד מסתכל רחוק מאד אבל יודע מצד שני להוריד את המבט לקרקע, למפגש עם המציאות, למקום הפרקטי.

אני יודעת שההרצאה פוגשת אנשים במקום מאד אישי כי פעמים רבות מישהו בחדש ישלח אלי אחר כך את בן הזוג שלו או ישאל אותי מתי יש הרצאות פתוחות, כי רוצים לשלוח ילדים או הורים, שזה הכי אישי בעולם.

 

מה ההבדל בין יצירה וכתיבת מאמרים לבלוג ובין עבודה על הרצאה בעינייך?

הבלוג שלי הוא המעיין הנובע שמבטיח שאני כל הזמן מעודכנת. הוא מפגיש אותי כל שבוע עם מחקרים, עם שאלות חדשות, עם אתגרים ועם עתידים לא נתפסים. הכתיבה זורמת אל תוך ההרצאות ומאפשרת לי בהרצאות להביא דוגמאות רלוונטיות לקהל היעד. פעמים רבות לקראת הרצאה בתחום מסוים אני כותבת טור על התחום ודרכו מוודאת שאני מכירה את כל מה שחדש בעולם הרלוונטי לקהל שאתו אני עומדת לשוחח.

 

מהן התובנות החשובות בעינייך שאיתם יוצאים מההרצאה? מה המסר העיקרי שלה?

אי אפשר להשאר אדישים להרצאה. פעמים רבות אנשים "בורחים" למרחב האישי, חושבים על ההשלכות לקריירה שלהם, חושבים על הילדים. גם אם ההרצאה עסקה בניהול. ההרצאה מאירה באור חזק את השינויים ואת העובדה שאי אפשר לצעוד אל העתיד עם פנים אחורנית. ושהוא יגיע, וכדאי שנהיה מוכנים.

 

לפרטים נוספים ולהזמנת ההרצאה – ליחצו כאן

 

 

תגיות: